reissut,  varsinais-suomi

Nauvo – vieraanvarainen satama keskellä Turun saaristoa

Huhtikuu on ollut ihana. Olemme arjen pyörteessä ehtineet tehdä parikin viikonloppureissua, joista nyt kerron teille jälkimmäisestä, Nauvon retkestä, josta juuri kotiuduimme. Avainsanana tälle kaikelle on lähimatkailu.

Viimeisten vuosien ajan olemme kiertäneet Turun lähiseutua ahkerammin kuin muuta Suomea, koska tuntuu siltä, että voisi tämän “oman” seudun paremminkin tuntea. Tämä viikonloppu todisti taas sen. Vietimme siis aikaamme Nauvossa – ja näimme sen tavalla, jolla emme ole koskaan aiemmin nähneet.

Ensinnäkin, Nauvo on ihan mieletön kesäretkipaikka! Runsas ravintolatarjonta pienine putiikkeineen ja uimarantoineen antaa kaivattua vaihtelua keskusta-asujan mielentilaan. Keväinen aurinko tuo mukanaan ensimmäiset veneet vierasvenesatamaan, joka sitten kesän ajan tarjoaakin syliään tuhansille kesälomalaisille.

Meillä kävi uskomattoman hyvä tuuri, sillä viikonlopun ilma muistutti lämmöllään ihanasti kesästä, vaikka ollaan vielä huhtikuun puolella. Lauantaina meri oli todella tyyni ja sille päivälle sovittu veneretki tuttaviemme mökkisaareen oli miellyttävä ja leppoisa. Emme ole varsinaisesti nähneet Nauvoa aiemmin tällä tavoin, joten oli mukava päästä näkemään sen saaristoa muualtakin kuin vain auton ikkunasta tai rannalta tuijotellen.

Koko päivä oli muutenkin ihan uskomaton. Saaressa aurinko porotti niin kuumasti, että tuntui heinäkuulta. Joutsenten siiveniskut kuuluivat todella kovina ja lähellä näkyvät saaret olivat ainoita asioita, jotka muistuttivat muun maailman läsnäolosta. Ei tällainen urbaani kaupunkilaisihminen oikeasti osaa tuollaista rauhaa kunnolla edes ymmärtää tai sisäistää. Se on vielä niin eri tasolla kuin pelkkä metsässä käveleminen.

Mitä vanhemmaksi on tullut, sitä useammin reissujen kohokohdiksi on alkanut jollain tapaa muodostua syöminen. Tällä reissulla kohokohtia oli lukuisia, mutta kyllä, niistäkin yksi oli toden totta se syöminen. Herkullisen lounaan söimme mökkisaaressa, mutta päivällistä nautimme aivan vierasvenesatamassa ravintola L’Escalessa. Kasvisruokailijoille suosittelen ehdottomasti syömääni halloumisalaattia, vaan hyvä oli miehen nauttima tattirisottokin!

L’Escale on perustettu 1987 ja sen rakennus on entinen venevaja. Asiakaspaikkoja on reilusti, asiakaspalvelu hyvää ja tunnelma mukava. Ruokalista on monipuolinen, joten nälän saa varmasti taltutettua. Itse toivon tietenkin, että kasvis- ja vegaanivaihtoehdot ravintolan menussa lisääntyvät vielä entisestään, kun nämä nykyisetkin vaihtoehdot olivat aivan täydellisen makuisia! L’Escale on myös lapsiystävällinen ravintola. Lapsille löytyy oma menunsa, mutta kaikista normaaleistakin annoksista on mahdollista tilata puolikas annos.

Koska ravintolatarjonta on todellakin runsas, emme tietenkään voineet käydä vain yhdessä paikassa. Niinpä illalla kävimme vielä Köpmansilla herkuttelemassa jäätelöllä ja kakulla. Köpmansiin päädyimme paljolti pihalla olevien pöytäryhmien ansiosta. Kahvilan ulkopiha houkutteli illanviettoon ja lapsiperheellisille vinkkinä mainittava vielä, että pihalla on myös iso hiekkalaatikko runsaalla hiekkaleluvalikoimalla.

Yöksi majoituimme tuttaviemme luo ja aamupäivällä, rauhallisen yön ja aamun jälkeen lähdimme takaisin kotiinpäin. Se tyyneys, mikä eilisen ilmassa oli, oli tänään tiessään ja rannalla tuulikin melkoisesti. Onneksi veneilyretki tehtiin jo eilen, mietin kokemattoman veneilijän mielessäni.

Olen ollut viime viikkoina erityisen kiireinen ja tämä viikonloppu tuli enemmän kuin tarpeeseen. Kävimme Nauvossa oikeastaan sopimieni valokuvausten takia, mutta saimme kotiinviemisiksi niin paljon enemmän kuin “pelkät” kuvat. Meri-ilma virkisti meitä kaikkia ja minäkin tunnen oloni levänneeksi, vaikka keho onkin todella väsynyt. Mieli on virkeä ja minä taas onnellisempi. Niin, ja kyllä se kroppakin taas jo huomenna heräilee yöunien jäljiltä.

Nauvoon pääsee autolla helposti Paraisten kautta. Se on yhden lauttamatkan päässä. Ajomatka Turusta kestää noin tunnin, riippuen tietenkin siitä kuinka hyvin ajoittaa saapumisen Nauvon lautalle. Nauvosta löytyy useita majoittumismahdollisuuksia, joista yksi on jo edellämainittu Köpmans. Aivan keskusta-alueella on myös mm. uimaranta sekä tietenkin parikin eri pientä ruokakauppaa.

Niin ihana kuin välillä onkin lähteä kauas, niin jopa ihanampaa on nähdä, mitä kaikkea läheltä löytyy. Meillä kesät ovat olleet lähimatkailun aikaa jo muutaman vuoden ajan – ja sitä tämäkin kesä tulee varmasti olemaan, vaikka aiomme matkata kyllä muuallakin Suomessa.

PS. Jos tekemistä kaipaa Nauvon reissulleen, niin suosittelen tarkistamaan osuuko tuttavani Rimman joogastudion Yoga Archipelagon joogatunnit sopivalle ajankohdalle! Kesäisin Nauvossa joogataan aivan meren äärellä, vierasvenesataman kupeessa.